Indisk kycklingcurry

Förra helgen hämtade vi inspiration från Hemköps kundtidning Hemlagat och gjorde en stor gryta kycklingcurry. Receptet hittar du här. Enda modifieringen jag gjorde var att använda mellangrädde istället för vispgrädde samt även ha i en näve riven kokos innan jag mixade ihop såsen.

IMG_2433

Hackad citrongräs

IMG_2434

Finhackat

IMG_2437

Härlig kryddblandning

Väldigt gott med indiska smaker! Nytt för mig med mixad sås. Det gjorde den så där krämig och tjock som på restaurangen. Grytan blev väldigt mättande och räckte hela helgen samt till några matlådor.

IMG_2438

Toppade med färsk koriander och serverade med naanbröd. Mums!

Crossfit

Igår körde jag ett nytt upplägg på crossfit. Hämtade inspiration härifrån och körde nästan hennes pass rakt av. Iaf uppvärmningen. (Se länken ovan för bilder på övningarna)

Uppvärmning:
Först 3 min rodd, följt av wod1: OH squat, ringrow, balansövning med knä/vad uppdragning med axelpress.

Wod2: Tåhävningar, squat & row, bålrotation med skivstång och KB sving. Ca 10 reps/övning och 3 varv/workout.

Sen delade jag upp passet på 2 wods. Varje Wod körde jag med ca 30 sek vila mellan varven, och så kisspaus mellan woden (ni som varit gravida förstår : -))

Wod 1, 3 RFT: 15 raka marklyft, 12 smala rodd med skivstång, squats med boll i ryggen och 12 kg vikt. 

Wod 2, 3 RFT: 12 dips, 12 bicepscurls, 10 hantellyft åt sidan.

Sedan körde jag i tillägg 2 omgångar av benlyft, benspark samt sidolyft med viktplatta enl samma blogg. Avslutade som vanligt med knipövningar och lite avslappning.

Kul pass! Skönt att vara nästan ensam på gymmet och ha PT-rummet (=crossfit- boxen) för sig själv!

RFT = Rounds for time. Vilket innebär att man bestämmer antal reps per övning och så ser man hur lång tid det tar. 

image

I brist på träningsbilder på mig får L stå för det den här gången. Från lördagens hemmaträning. L älskar när jag tränar hemma och vill alltid vara med!

.

Suget

Visst har jag hållt igång och tränat, men inte riktigt haft det där suget. Förrän idag. Skulle gått på spinning före jobbet, men L ville inte riktigt sova och mannen behövde lite sovmorgon. Så med Ben & Jerry kvar i kroppen från gårdagens ”uppladdning” cyklade jag till jobbet utan morgonträning. Fick bli gymmet på kvällen istället. Tyvärr var spinningen fullbokad och jag hoppade på Bodyvive istället. Första gången. OK och lite roligt, men inte alls lika svettigt som spinning. Surt när man är så taggad. Ska försöka få till spinningen i morgon istället.

image

En annan som gillar att cykla är L. Han var med när jag bytte däck på min cykel, men blev lite stött när jag bara sa ”nej, nej, inte röra” hela tiden. Då tog han fram sin egen cykel, skruvade av ventilen och sa ”Leo lagar sin cykel. Vi lagar cykel tillsammans!”

Barn är så go’a. De vill alltid vara med och hjälpa till. Jag försöker involvera L i så mycket som möjligt, men ibland blir det bara nej, nej, nej. Då är det bra att de har sin egen fantasi och hittar på hur de kan vara delaktiga!

Paellan

Helgens mat inspirerades av baksidan på rispaketet. Paella på råris. Jag gjorde en stor sats på lördag förmiddag så vi skulle ha mat hela helgen. Så skönt att ha maten klar på söndag så att man kan vila då. Våra gudstjänster börjar kl 16, så ska man laga mat på söndag blir det inte mycket vila.

image

image

Jag använde matlagningsvin och uteslöt musslorna.

image

Hjärtats saffran kvar från julens klubberbjudande

Förutom middag på lördag räckte det även till lunch + kvällsmat på söndag samt matlåda på måndag! Me like.

image

image

Sriracha - mitt nya favorittillbehör

Jag serverade med turkisk yoghurt och chilisås. Det var helt klart pricken över iet!

Smidigt med en allt-i-ett-mat. Vad har ni ätit i helgen?

Spontanitet

Hänt lite jobbiga saker på jobbet i veckan. Då är det skönt med en ledig helg med nära och kära. På lördag blev det spontan träff hemma hos en vän och hennes son A. Han är nästan jämngammal med Leo och de leker så bra ihop. A får t. o. m krama mig och sitta i mitt knä utan att L blir svartsjuk. Händer aldrig annars.

image

image

Bilder från tidigare i höstas.

På söndag morgon smet jag iväg till gymmet medan killarna tog sovmorgon. (De vaknade efter 10!) På väg hem slängde jag iväg ett sms till några vänner som kom över på en spontan lunch (recept kommer imorgon). Härligt med vänner som bor i närheten och som kommer över med kort varsel!

image

Möten med fler vänner blev det senare när det var dags för gudstjänst i Stockholm Vineyard.

Avslutade dagen med egentid i soffan med skön musik i bakgrunden. Så glad för våra nya högtalare (och Spotify)! Ska definitivt lyssna på mer musik det här året. Tips mottages tacksamt!

image

image

Den där svarta avlånga ”lådan” under TV:n fyller just nu rummet med härlig musik!

image

Närande och avslappnad helg!

Solhavrekakorna

Det har varit mycket VAB nu samt flera dagar ledigt förra veckan. Skönt att få mycket tid hemma och även skönt att verkligen längta efter jobbet.

De här dagarna man är hemma blir jag extra sugen på något gott efter maten. När L har somnat och det är jag, kaffekoppen och tystnaden. Igår blev det de här solhavrekakorna från Mejas mat. (För övrigt en väldigt inspirerande blogg angående både vuxen- och barnmat).

Jag gjorde vuxenreceptet, men uteslöt 2 msk socker. Använde bara kokossockret. Första gången jag använder det. Vet inte om det är så mycket nyttigare än vanligt socker. Betydligt dyrare var det iaf.

image

Kakorna blev bra. Sådär lagom munsbit till eftermiddagskaffet och perfekt som lite extra energipåfyllning en dag på jobbet. L var lite lagom förtjust i kakorna, men älskade degen 🙂