Vintertid

En extra timme i morse och ett snabbt pass på gymmet innan övriga familjen vaknar. Ville köra kondition men inte för mycket ben (fick värsta träningsvärken av torsdagens benpass :-)) så det blev ett upplägg enl bild nedan.

image

Varje övning i 45 sek. Minimal vila mellan varje övning och 5 varv. Kör!

Avslutade med några extra coreövningar.

image

När jag kom hem byggde L och mannen båtar av papper.

Trevlig söndag!

Dagens ben

Hade tid för gym idag med och eftersom jag redan kört överkropp i veckan blev det benen som fick en omgång. Det var längesedan jag körde ben. Tycker inte det är så roligt. Lättare att motivera mig under perioder med löpning då det är bra, men annars har det låg prio. Men idag fick jag lite feeling och körde på. Riktigt kul faktiskt! Ett ganska kort pass med superset som blev så här tillslut:

Uppvärmning: 40 min cykling.
* Boxjump 10*3
* Squats med skivstång (20 kg+ stång) / Båten med rotation och 10 kg vikt
* Raka marklyft  (20 kg + stång) / baksida lår i TRX
* Enbens squats (djupa) med stöd från TRX höger/vänster
* Liggande benpress i maskin (40 kg)

Hade tänkt köra favoriten rumpspark också, men hann helt enkelt inte med det. Rumpan är ju med i de flesta övningar ändå.

image

Ben in action

image

Ben i vila

Träffade Emilia som var min PT när jag körde det. Det var hennes sista dag på gymmet. Hon ska nämligen åka ner till Saudiarabien och vara med och starta ett gym för tjejer. Anställd av prinsessan. Hur coolt är inte det??? Följ henne på Facebook ”Emilia Saudi” om ni vill se hur det går.

Före – efter

image

Före

image

Efter

Från ca kl 4 har jag knappt sovit. (Förkyld L med eksem har klängt på mig och jag har försökt hindra honom från att klia sönder sig. Dessutom varmt som en bastu i sängen).

Strax efter att klockan ringde (6:05) somnade dock L om och med två nya finnar i ansiktet (!) masade jag mig ur sängen mot gymmet. Som en robot tar jag mig dit men ångrar mig inte den här gången heller! Ledig idag så behöver inte prestera på topp resten av dagen.

Hoppas ni också får en bra dag!

Fiskgratäng

Ikväll blev det fiskgratäng till middag. Helt enligt recept från hemkunskapen i åttonde klass! Har faktiskt några recept från den tiden som jag använder ibland. Funkade då och funkar nu!

Skala, dela och koka potatis. Sjud fisk (ex torsk) i buljong (vatten + buljongtärning). Lägg fisken i en ugnsfast form, spara buljongen! Tillsätt smör, mjölk och valfri krydda till potatisen och vispa till ett fluffigt potatismos. Klicka moset runt fisken.

Gör en sås av fiskbuljongen. Ta ca 3 dl av buljongen. Blanda 2 msk mjöl och 2 dl kall grädde och häll under vispning ner i buljongen. Koka upp och tillsätt valfri krydda och smak. Vi använde dill. Det blir även gott att tillsätta exempelvis räkor eller svamp också. Häll såsen över fisken och gratinera i ugnen på 250 grader i ca 15 min.
image

Idag serverade jag gratängen med lätt kokta morötter med smör samt mycket pressad citron på. Mums!

Och lite träningsinspiration på det: http://m.youtube.com/watch?v=nNxeRBi1KvM#
”Get strong and fit not skinny and weak”

Finnen

Är ledig två dagar denna vecka eftersom jag jobbade i helgen. Lämnade därför L till förskolan på morgonen. Lite egentid med Spotify och dammtrasa – och så gymmet så klart. Träningsvärk i benen efter söndagens cirkelpass. Tänkte därför att det vore skönt att spinna loss lite med 30 minuter spinning. Och ja, det var skönt, men tufft. Det som gett mig träningsvärk var söndagens cirkelpass. Många benövningar men den som bet mest var nog ”finnen”. En övning som tar och som du kan göra överallt. Stå som på bilden nedan. Spänn bålen och luta dig så långt bak du kan innan du vänder tillbaka. Hela tiden spänd bål. Prova – lovar att det svider rejält!

image

Lite styrka för överkroppen blev det idag efter spinningen och nu MAT, dusch och sedan hämta min älskling. Ikväll är det vårt allra första föräldrarmöte. Ska bli spännande!