Nyårskvällen

I år blev det bara vår lilla familj här hemma som firar nyår. Men trots det ville jag göra det lite festligt med förrätt, varmrätt och efterrätt.

image

Förrätten

Förrätten bestod av ugnsrostad blomkål med blomkålskräm och rom. Recept här.

image

Varmrätten bestod av mozzarella- och parmaskinkainlindad kyckling i balsamvinägersås. Recept här. (Jag gjorde dubbelt så mycket sås och la även till lite mozzarella under skinkan).

image

Grönsallad och ugnsrostade rotfrukter till det.

image

Hade tänkt göra en gratinerad fruktsallad med vit choklad och nötter till efterrätt, men vi var så mätta att det inte gick ner något mer efter maten. Dock slank det ändå ner lite Ben & Jerry’s och färsk ananas någon timme efter middagen.

image

image

Nu sitter vi och väntar på tolvslaget.

GOTT NYTT ÅR!

Challenge

Jag passar på att avsluta årets träning genom att testa ett nytt pass. Challenge här på SportLife Borås. Ett crossfitinspirerat pass på 45 min.
image

Många övningar som jag inte längre är van vid som ex burpee box jump. Bra med lite variation mellan de rena gym-passen. Ett riktigt svettigt pass var det iaf! Avslutade med tre varierande plankor, en ordentlig stretch och lite bastu och dusch. Rena SPA- dagen 🙂
image

Nu ska vi förbereda lite god nyårsmat!

GOTT NYTT ÅR!

Julträning

Efter alltför många dagar utan någon som helst aktivitet så kom vi äntligen iväg till ett gym så här under juletid. Vi brukar köra på Bewellness när vi är i Borås, men i år blev det SportLife, som numera heter Nordic Wellness. De erbjuder en gratis prova-på-vecka vilket är helt perfekt för oss! Så jag och mannen gick tillsammans till gymmet idag – när hände det sist liksom?! Trevligt och grymt skönt att aktivera musklerna lite. Maten smakar ju så mycket bättre när man har tränat!

image

Stort och fräscht gym som dessutom erbjuder mammor att ta med barnvagnen! Dock är Bewellness lite mer personligt.

Lite svårt ibland på nya gym. Andra typer av maskiner och muskelbyggarna hade intagit de fria vikterna. Annars är det jättebra att vara van vid fria vikter eftersom det går att variera i det oändliga och samma sak vilket gym du än besöker. Idag blev det lite av varje; ben, rygg, triceps, biceps och rumpan.

Kicken!

Gym före jobb var inte ens att tänka på idag, men eftersom jag slutade rätt tidigt (17:30 – tidigt för mig…) hann jag med ett pass på kvällen istället. Jaa! Äntligen lite axelpress!

image

Skakiga armar och endorfiner som sprutar ur öronen blev resultatet! Hade glömt vilken kick det var!

Hade ju lite friskvårdspeng kvar så nu har jag även bokat in 6 PT-timmar med Emilia. Ser fram emot nästa års träning!

image

En god omelett med grönsaker fick avsluta dagen.

Gott mellis

Igår slängde jag ihop en Kesobaserad ostkaka. 4 ägg, 500 g Keso, 1 dl grädde, 1 dl mjölk, en näve grovt hackade mandlar, 1/2 riven bittermandel och ngn matsked mjöl. Blanda ihop och häll i smord ugnsform. Jag bröar även med lite mannagryn. In i ugnen i ca 30 min på 200 grader
image
Gårdagens med banan, bär och kesella…
image
…och dagens med tinade blåbär, hallon, kesella, lite grädde och ett lager kanel- och kardemummapuder.

image

Godaste chokladgeggan 🙂

Kvällen ackompanjerades även av en kopp varm choklad bestående av kakao, grädde, en gnutta vaniljsocker och kokosolja som blandas till en gegga som måste provsmakas. Häll sedan på varm mjölk och rör om. Vardagslyx!

Stark

Idag var jag inställd på att äntligen gå på Sannas sköna morgonspinning före en lång dag på jobbet. Var riktigt peppad, men lillen ville annat. Han vaknade också tidigt och ville inte somna om trots välling och trötta ögon. Han skrek fort jag försökte gå ur sängen.

image

Far och son sover gott

Tillslut somnade han iaf om och jag hann med ett kort ben- och rumppass.

image

En favorit för rumpan

Skönt att äntligen komma igång! Har lite friskvårdspengar kvar att spendera och funderar på att boka en PT till nästa år! Kostar lite, men vi har generös friskvårdspeng på jobbet, och jag tror det kan ge lite ny inspiration.

image

Fler visdomsord