Växlar ner

Vinterdäcken är alltså på och cykeln tvättad och nysmord! Dock pajade bakväxeln så det var till att lämna in cykeln på reparation. Hann förbi Cykelringen på väg till jobbet och på väg hem (3 timmar senare) var den redan klar. Det var bra service! På våren brukar man få vänta flera dagar.

image

Själv växlar jag ner nu (!) och tar kvällsmat i TV- soffan. Quesadillas med rökt lax och fetaost. Stekt i kokosolja 🙂

image

Nödlösning

Väldigt sen snabbfixad middag. Fullkornsnudlar, broccoli, parmesan och rökt lax, som wokas med 2 ägg och toppas med några mandlar och pressad citron. Hade varit gott med lite soltorkade tomater också.

image

Serveras med en multivitamin nu i höstmörkret. Äter i skål – lättare att äta uppkrupen i soffan då 🙂

Uppladdning

Laddar inför en monsterdag på jobbet. 8.30 – 19 jobbar jag idag. Ingen morgonträning (förutom en uppfriskande cykeltur till jobbet i novemberrusket).

image

Laddar med havre-, bovete- och lite hirsgröt som får samsas med bär, mandlar och kanel. Några kokta ägg får följa med som mellis.

Inte så van vid långa dagar längre så hoppas alla kunder är snälla idag 🙂

Istället för kaffe…

Trots sovmorgon till 8, 1 timme i gymmet och mys med både man och barn på förmiddagen kände jag hur mörkret gjorde att min kropp längtade efter en kopp uppiggande kaffe innan jag skulle iväg till jobbet. Hann dock inte brygga innan jag var tvungen att åka. Men framme på jobbet, efter 20 min på cykeln i regn och kylig motvind, var jag helt plötsligt klarvaken och naturligt uppiggad – helt utan kaffe!
image

Dagens tips till alla vintertrötta blir således att ta på sig regnstället och gå ut!

LCHF- pannkakor

Kan för det första meddela att jag inte äter efter en speciell diet, men ville ändå prova pannkakor på nytt sätt.

image

Det blev dessa mättande godingar med fiberhusk. Experimenterade lite och landade på en smet med 4 ägg, 2 dl mjölk, 1,5 msk fiberhusk och en skvätt kokosmjöl samt ca 3 msk smör som fick smälta innan det blandades ner i smeten. (I receptet jag inspirerades av var det grädde istället för mjölk och inget kokosmjöl.) Låt inte smeten stå och svälla för länge då den lätt blir rätt tjock då.

Keso-bärröra med sesamfrön till det och jag är mätt och nöjd!

Veckans träning v. 46

Måndag: 75 min gym ben/rygg och lite mage + 5 min intervaller på cykeln
Tisdag: 30 min gym axlar
Onsdag: 45 min Easy Line + 20 min gym (axlar + bröst)
Torsdag: 30 min cykel
Fredag: vila
Lördag: 60 min gym (rygg/biceps/triceps)
Söndag: 25 min löpning + plankan 3*1 min med hantellyft

image

Plankan med hantellyft. superbra variant av den traditionella plankan

Störd planering

Äntligen iväg till gymmet. Jobbade idag och planerade in gympass på eftermiddagen till förmån för välbehövlig sovmorgon. Nu, nästan 2 timmar efter planerat, är jag här. Mannen tvingade oss att ta tag i städning av vår skitiga lägenhet. Jag dammar och plockar och han dammsuger och byter bajsblöja. Det är därför jag hellre tränar på morgonen, då är det inget som stör planeringen. Skönt iof att städningen blev av. Älskar ett nystädat hem.
image

Nu rygg, biceps och triceps på schemat! Ett varv i Easy Line-salen får bli dagens uppvärmning. När jag är klar är det mannens tur. Lördagsmys?

Det goda brödet

Vi kallar det här brödet helt enkelt för det goda brödet för det är jättegott. Skulle även kunna kallas för det enkla brödet för det är även enkelt att baka.
image

Blanda 2 dl havregryn, 5 dl mjöl (ex 3 dl dinkel + 2 dl graham), 1 dl krossade linfrön, 1 dl russin (eller andra torkade bär), 1 dl grovhackade hasselnötter, 2 tsk bikarbonat och 1 tsk salt. Blanda i 4 dl naturell yoghurt, 1/2 dl honung och 1 dl bär (hallon + blåbär).

image

Jag använde Renée Voltaires BerryBoost istället för russin


image
Häll smeten i en smord form och grädda i nedre delen av ugnen på 200 grader, ca 1 timme. Täck ev med folie om den blir för brun.
image

Prova!