God morgon

Onsdag  betyder morgonspinning med Sanna Sol på Må Bättre.

Vaknade av lillen före kl 6. Fixade lite välling och fick honom att somna om. (Mannens morgontrötta krav för att jag skulle få smita iväg :-))

image

Med morgongruset kvar i ögonen

45 min spinning och ca 30 min i gymmet med triceps, biceps och några plankor.

image

Triceps

Guld värt att ha gymmet rätt över gården! Skulle aldrig tränat som jag gör nu om vi inte haft så nära. Dessutom har vi tillgång dit från kl 5 till 24 varje dag. Toppen!

image

Betydligt piggare och gladare på väg hem

Dessutom betydligt ljusare nu och en sol som kikar fram lite försiktigt.

image

Båda killarna sover fortfarande så nu ska jag passa på att äta frukost i lugn och ro innan dusch och jobb.

Kan man få bättre start på dagen tro?

Varianten

För att inte tröttna på Cesarsalladen gjorde jag häromdagen en fräsch laxsallad istället. Couscous, paprika, sallad, rödlök, fetaost, soltorkade tomater, kokosoljestekt aubergine och solrosfrön. Ja och så laxen förstås. Kallrökt.

image

Ingen speciell dressing, bara lite balsamvinäger och lunchen är kirrad! (Hade även passat finfint med en avokado till, men det får bli nästa gång.)

Helgens sötma

I lördags var vi bjudna på lunch hos fina vänner. De stod för den tyska korven och jag stod för den svenska äppelpajen. Experimenterade ihop en ny smuldeg. Den bestod av: 100 g smör, 2 dl havregryn, ½-1 dl kokosmjöl, lite rörsocker, 1 tsk bakpulver, kanel, kardemumma, ca 1 dl kokos, mandlar och sesamfrön.

Gott och uppskattat av alla. Blev dock nästan i minsta laget, skulle gott ha kunnat gjort dubbel sats.

image

Så gott att den inte hann fastna på bild, men jag kompenserar med en bild från en blåbär- och hallonpaj jag gjort tidigare.

image

Idag fick vi med en hel kasse med äpplen från en vän i kyrkan så det blir nog fler äppelpajer framöver!

Biffdags

image

Häromdagen hade vi planerat lax till lunch, men jag var så sugen på kött att vi gjorde pannbiff istället.

image

Jag lät 1 dl havregryn svälla i 1 dl vatten och en skvätt soja ca 15 min. Sen hade jag i lite curry, rivna morötter, 1 ägg, mosad fetaost, lite riven lök och favoriten sesamfrön. Ja och så 1 kg nötfärs också så klart!

image

Till det blev det ugnsrostade grönsaker. Palsternacka, morot, rödbeta, potatis, paprika och aubergine med olivolja samt kokosolja. Yummi!

image

Serverad med broccoli och svampsås.

image

L fick också smaka. En pannbiff tillsammans med bulgur, en klick smör, mosad fetaost, kokt morot och broccoli.

image

Say no more… 🙂

Jag och min gröt

Det är inte ofta, men ibland händer det – dagens bästa måltid i fridfull lugn och ro. Så värt att stå upp en kvart tidigare för att slippa stressa!

image

Börjar jobbet kl 8 idag och mina killar sover fortfarande. Jag är en riktig frukostmänniska och uppskattar nog denna tidiga måltid mest av alla under dagen. Gröt med kanel, kardemumma, mandel och mjölk – och ett stycke god bok. Mmmm

Promenadernas dag

image

Idag har vi varit ute i höstluften största delen av dagen. Först promenad till en vän, där vi fick supergod bulgursallad med lax.

image

Sen gick vi ut på promenad igen och så ytterligare en promenad hem på det. Kan ju hoppas L sover gott hela natten efter all frisk luft!

image

Nu är det linssoppa med keso framför Project Runway.

Ta 2 lökar, 1 vitlöksklyfta, pizzakrydda, curry, cayennepeppar och chilipulver som du låter fräsa i lite olja och smör. Tillsätt tomatpuré, 500 g krossade tomater, 5 dl vatten, 1 buljongtärning och 2 dl röda linser samt 1-2 potatisar (i småbitar) och 3 rivna morötter.

Koka tills potatis och linser blivit mjuka. Mixa med stavmixer, tillsätt en skvätt grädde (eller kanske hellre kokosmjölk!) och smaka av med salt och peppar. Servera med en klick keso.

image

Värmande, gott och nyttigt så här i den kyliga höstluften!

Veckans träning v. 42

Måndag: 60 min gym (axlar/ben/bröst) + 15+15 min cykel
Tisdag: 20 min app. (10 cardio, 5 ab, 5 rumpa) + 15+15 min cykel
Onsdag: 15+15 min cykel
Torsdag: 45 min promenad + 33 min löpning (5 min uppvärmning, 17 min i intervaller, 10 min måttligt tempo)
Fredag: 15+15 min cykel
Lördag: 30 min core + 45 min gym (triceps, biceps, rygg)
Söndag: Kondition (33 min löpning + ca 8 min rodd)

Klart

Då var dagens träningspass över. Det blev 3*500 m intervaller på roddmaskinen följt av totalt 33 min löpning. Först 5 km där jag började på 10 km/h och ökade med 0,5 km/h efter varje km. Bra sätt att öka hastigheten på. (Tips från Trend&Tränings-Anna så klart!) Sista 45 s spurtade jag i 15 km/h! Det blev tillslut 5 km på 28 min. Avslutade med 5 min nedjogg i 10 km/h. Hade körslaget på TVn framför mig som pepp. Blir lätt tråkigt på löpbandet annars.

image

Lång skön stretch på det och jag känner mig på topp 🙂